Chwilio Deddfwriaeth

Localism Act 2011

Section 180: Housing Complaints

401.Section 180 makes changes to the way in which a tenant may make a complaint about their social landlord to a housing ombudsman. A complaint must be referred to the relevant ombudsman by way of a referral from a member of the House of Commons, a councillor (a member of the local housing authority for the district in which the property concerned is located) or a designated tenant panel; unless 8 weeks have elapsed since the end of the landlord’s complaints process, or the designated person declines to refer the complaint, or agrees it may be made direct by the tenant.

402.This section also provides an order-making power to enable the Secretary of State to provide that the housing ombudsman may apply to a court or a tribunal in order that a determination it makes against a social landlord may be made enforceable.

Yn ôl i’r brig

Options/Help

Print Options

Close

Nodiadau Esboniadol

Testun a grëwyd gan yr adran o’r llywodraeth oedd yn gyfrifol am destun y Ddeddf i esbonio beth mae’r Ddeddf yn ceisio ei wneud ac i wneud y Ddeddf yn hygyrch i ddarllenwyr nad oes ganddynt gymhwyster cyfreithiol. Cyflwynwyd Nodiadau Esboniadol ym 1999 ac maent yn cyd-fynd â phob Deddf Gyhoeddus ac eithrio Deddfau Adfeddiannu, Cronfa Gyfunol, Cyllid a Chyfnerthiad.

Close

Rhagor o Adnoddau

Gallwch wneud defnydd o ddogfennau atodol hanfodol a gwybodaeth ar gyfer yr eitem ddeddfwriaeth o’r tab hwn. Yn ddibynnol ar yr eitem ddeddfwriaeth sydd i’w gweld, gallai hyn gynnwys:

  • y PDF print gwreiddiol y fel deddfwyd fersiwn a ddefnyddiwyd am y copi print
  • rhestr o newidiadau a wnaed gan a/neu yn effeithio ar yr eitem hon o ddeddfwriaeth
  • manylion rhoi grym a newid cyffredinol
  • pob fformat o’r holl ddogfennau cysylltiedig
  • slipiau cywiro
  • dolenni i ddeddfwriaeth gysylltiedig ac adnoddau gwybodaeth eraill